پست - پست مدرنیسم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده سمیه ارجمند
- استاد راهنما منصور حسامی کرمانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده در طی این پژوهش هنر پست مدرن در بستر خود تاریخ هنر مورد ارزیابی قرار گرفت. در این طریق وجود تشابهاتی بین مواضع و رویکردهای اشکال متنوع هنر پست مدرن و جنبش های هنری پایان ِدوره ی پیش از مدرنیسم( اواخر سده ی هجد ه تا اواخر سده ی نوزده)، مشاهده گردید. این اشتراکات در هنر پایان دو دوره، با نظریه ی «پایان قرن» مسترویچ در یک راستا به نظر می رسد. برای درک این پیوند، جریان های هنری پایان سده ی بیستم با جنبش های اواخر سده ی هجده تا اواخر سده ی نوزدهم از طریق شیوه ی پژوهش تطبیقی– تحلیلی، مورد مقایسه قرار گرفت. ودر نهایت این نتیجه حاصل شدکه هنر مفهومی سده ی بیستم با جنبش نئو کلاسیک سده ی هجده و نوزده، مواضعی مشترک دارند. چرا که در هر دو، ایده و پیامِ اثر هنری بر سبک تقدم دارد. التقاط گری سده ی نوزده و سده ی بیستم، از لحاظ سبک گرایی،نظیر یکدیگرند. در هنر مفهومی ِایده محور و التقاط گری سبکی تلاش هایی برای بازگرداندن تعادل به اثر هنری مشاهده می شود. اما بارزترین تلاش برای ایجاد پیوند بین سبک و محتوا را در نئو اکسپرسیونیسم مشاهده می کنیم. نئو اکسپرسیونیسم معاصر از جهت تلاش برای ایجاد پیوند بین امر خاص و عام، یادآور جنبش سمبولیسم اواخر سده ی بیستم است. وجود اشتراکات هنر پایان دو دوره، این نظریه رامطرح می کند که اشکال متنوع ِ هنر پست مدرن، در فضای ناشی از پایان یافتن یک دوره شکل گرفته اند. و این امر در پایان تمام دوره ها می تواند یک الگوی ریتمیک و تکرار شونده ایجاد کند. البته هنر هر دوره ای دغدغه ها و چالش های منحصر به فرد خود را دارد که مسائل زمانه را انعکاس می دهد. اما تجزیه ی اثر هنری و جدایی سبک و محتوا، ظهور جریان های ایده محور و متقابلاً سبک محور، و تلاش برای پیوند این دو در پایان دوره ها، چالشی تعیین کننده است. کلید واژگان: تز پایان قرن، پست مدرنیسم، هنر مفهومی، التقاط گرایی، نئو اکسپرسیونیسم
منابع مشابه
پست مدرنیسم در شهرسازى
پست مدرنیسم را فراگیرترین ویژگى مدرنیسم مى دانند که مشخصه آن تقلید ترکیبى (Pastiche) است. لحظه پست مدرن زمانى فرا مى رسد که آوانگارد (مدرن) دیگر قادر به ادامه دادن و پیشروى نبوده و نمى تواند گامى فراتر به سمت جلو بردارد. پاسخ پست مدرن به مدرن متضمن تصدیق این نکته است که گذشته باید به تجدیدنظر یا بازنگرى در خود اقدام کند زیرا گذشته واقعا نمى تواند نابود شود به دلیل آن که نابودى گذشته به سکوت...
متن کاملمدرنیسم، پست مدرنیسم و تئوری حسابداری مالی
واژه گانی همچون مدرنیسم و پست مدرنیسم اخیرا در ادبیات و محاورات روزمره استفاده پرکاربردی دارند. با این وجود مفاهیم و عقائد بنیادین، عمدتاً طبقه بندی و تعاریف محدود و مختصر را به باد فراموشی سپرده است. این مقاله براساس روش کتابخانه ای و تفسیری برآن است تا ریشه های مدرنیسم و پست مدرنیسم را در ایجاد و توسعه مفاهیم حسابداری مالی توضیح دهد. بنابراین هدف این پژوهش بررسی متغیرهای مربوط به مدرنیسم و پست...
متن کاملپست مدرنیسم یا نئورمانتیسیسم
هر دو مکتب رمانتیسیسم و پست مدرنیسم تأثیرات شگرفی بر تحولات اندیشهها، تفکرات و سبکهای هنری و ادبی در تاریخ جامعه ی غربی گذاشتهاند. در این مقاله تشابهات مکتب پست مدرنیسم و مکتب رمانتیسیسم از سه منظر بررسی شده اند، هرچند هدف این نیست که بصورت قطعی اندیشههای پست مدرن را از نظر تشابه به رمانتیسیسم ثابت نماییم؛ لذا در این مقاله کوشش شده تا ویژگی های دو مکتب در حوزه ی زیبایی شناسی به صورت مح...
متن کاملاندیشه پست مدرنیسم وجایگاه زن
پست مدرنیسم به عنوان یک جنبش فکری عظیم امروزه هنر، سیاست، اقتصاد، علم، فرهنگ، هویت، درمانگری و.... را تحت تاثیر قرار داده است. مقاله حاضر به کمک روش اسنادی وتحلیلی ضمن بررسی ابعادمعرفت شناختی وجامعه شناختی پست مدرنیسم، اصول بنیادی آن را معرفی می نمایدوبه بررسی تاثیرات گوناگون این اندیشه بر دانش روان شناسی به عنوان یک علم میان رشته ای می پردازد. پست مدرنیسم اساسا منطق نفی است وبا رد هربنیان فکری...
متن کاملجغرافیاى شهرى و پست مدرنیسم
پست مدرنیسم را فراتر از تجدد خواهى معنى کرده اند و فرزند خلف یا ناخلف مدرنیسم مى باشد. دوران مدرنیسم که برپایه عقل باورى بود و جهانى فراتر از عقل را قبول نداشت تحت تأثیر فیلسوفانى نظیر هگل، کانت، رنه دکارت و قبل از اینها فرانسیس بیکن بود که باعث تحولات عمیقى در عرصه هاى مختلف زندگى بشرى گردید و شاید تنها در این دوران بود که بشر به خود باورى محض رسید و خود را حاکم بر سرنوشت خویش دید اما مدرنی...
متن کاملپست مدرنیسم و باز- اندیشی مفهوم جرم
چکیدهنقطه آغاز مسیرِ اندیشه کیفری است. درواقع ، تصویری که از جرم « جرم » ترسیم مفهوماختیار می شود، سایر مفاهیم بنیادین جرمشناختی (نظیر مجرم و علت شناسی) و نیز مفاهیمبنیادین نظام سیاست گذاری کیفری (نظیر عدالت، جرمانگاری و پیشگیری) را صورت بند یمی کند. به این دلیل، مقاله حاضر درصدد است مفهوم جرم را در چارچوب دو پارادایم متمایزمدرنیسم و پست مدرنیسم به بحث گزارد. در این راستا، ایده محوری مقاله این ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023